درمان کم خونی داسی شکل با تکنولوژی CRISPR


صفحه اصلی / اخبار

 پژوهشگران دانشگاه ایلینویز در یک کارآزمایی بالینی سعی داشته اند DNA سلول های خونی را به طور مطمئنی تغییر دهند و به این ترتیب بیماری های مادرزادی خونی مانند کم خونی داسی شکل و تالاسمی را درمان کنند.

به گزارش زیست فناوری بن یاخته رویش به نقل از medicalxpress، اخیرا گزارشاتی ارائه شده است که حاکی از درمان دو بیمار مبتلا به بتا تالاسمی و کم خونی داسی شکل بعد از ویرایش ژن های آن ها با فناوری CRISPR/Cas9 بوده است. در این مقاله که در New England Journal of Medicine به چاپ رسیده است محققین گزارش کرده اند که توانسته اند DNA سلول های بنیادی را با استفاده از فناوری ویرایش ژنومی CRISPR/Cas9 و بوسیله حذف ژن BCL11A تغییر دهند. این ژن مسئول سرکوب تولید هموگلوبین جنینی است. به این ترتیب این سلول های بنیادی ویرایش شده می توانند هموگلوبین های جنینی را تولید کنند و به این ترتیب بیماران مبتلا به بتا تالاسمی و کم خونی داسی شکل که قادر به تولید هموگلوبین طبیعی نیستند می توانند مقادیر کافی از هموگلوبین جنینی را تولید کنند که مشکل این بیماران را حل می کند. مزیت این رویکرد این است که می توان از سلول های خود بیماران برای درمان استفاده کرد و دیگری نیازی به استفاده از سلول های اهدایی نیست.








نام
پست الکترونیکی   الزامی (منتشر نخواهد شد)
وب سایت   اختیاری

نظر شما
 
   

۱۳۹۹/۱۱/۱۹
۰ نظر
تعداد بازدید : ۸۶۵
سایت های مرتبط





نظرسنجی
با توجه به شرایط فعلی و شیوع ویروس Covid-19 آیا با برگزاری دوره های بیوتکنولوژی که قابلیت ارائه آنلاین دارند، به صورت غیر جضوری موافقید؟
  بله
  خیر
   

آمار بازدیدکنندگان
کاربران آنلاین : 1 نفر
بازدیدهای امروز : 245 نفر
بازدیدهای دیروز : 1665 نفر
کل بازدید ها : 265245 نفر
Back to Top
لطفاً چند لحظه منتظر بمانید ...
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به مرکز تحقیقات زیست فناوری بن یاخته رویش می باشد